< Powrót do Media

11 marca 2021

Innowacyjne promy hybrydowe dla Norwegii

W lutym 2021 r. stocznia Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding przekazała norweskiemu armatorowi Norled czwarty z serii prom hybrydowy o napędzie elektrycznym, zasilanym z baterii - Fodnes (B619/4).

Festøya, Solavågen, MannhellerFodnes to nowoczesne dwustronne promy hybrydowe z napędem bateryjnym, zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu zużycia energii.

Są wyposażone między innymi w oświetlenie typu LED, energooszczędne systemy wentylacji i klimatyzacji oraz powłokę malarską w podwodnej części kadłuba, minimalizującą tarcie. Ich cechą jest lekka konstrukcja statku oraz specjalnie opracowany kształt kadłuba dla zmniejszenia oporu w wodzie.

Ich napęd to innowacyjny system Diesel Electric Hybrid. W normalnym trybie pracy cała wymagana moc pobierana jest z dwóch zestawów baterii zainstalowanych na pokładzie, doładowywanych z sieci lądowej podczas postoju promów przy nabrzeżu.

Projekt wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. W ich budowę były zaangażowane także inne spółki tej grupy: m.in. Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies.

Trzy z czterech nowoczesnych promów, mimo obowiązujących obostrzeń związanych z pandemią COVID-19, zostały ukończone i  przekazane armatorowi w 2020 roku, czwarty dotarł do Norwegii w lutym 2021 r. Nowe promy ze stoczni Remontowa Shipbuilding obsługują połączenia Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes we fiordach.