< Powrót do Media

20 lutego 2015

Wodowanie zaopatrzeniowca arktycznego dla Royal Arctic Line

20 lutego, w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się wodowanie jednego z pięciu arktycznych statków zaopatrzeniowych budowanych w ramach realizacji kontraktu z duńskim (grenlandzkim) armatorem Royal Arctic Line (RAL) - jednego z dwóch najmniejszych statków z tego kontraktu. Było to pierwsze wodowanie w bieżącym roku i 993 w historii stoczni, świętującej 70 - lecie działalności.

Statek przeznaczony będzie do obsługi portów wokół Grenlandii. Wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Statek budowany jest według projektu biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design należącego do Remontowa Holding.

Obecny kontrakt polskiej stoczni dotyczy budowy pięciu kontenerowców o różnych pojemnościach, które będą wozić zaopatrzenie i niewielką liczbę pasażerów na Grenlandię oraz pomiędzy portami grenlandzkimi.

Pierwszy, to jednostka o ładowności 606 TEU (kontenerów dwudziestostopowych), który docelowo ma zastąpić aktualnie eksploatowany przez RAL statek Arina Arctica. Będzie pływać zarówno przez Atlantyk jak i w charakterze kontenerowca dowozowego na Grenlandii. Będzie także używany do zadań specjalnych w rejonie Arktyki, dowożąc zaopatrzenie m.in. do amerykańskiej lotniczej bazy Thule na Grenlandii.

Kolejne dwa statki z serii będą miały ładowność po 108 TEU. Zastąpią operujący we flocie RAL statek towarowy Pajuttaat i będą przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii. Dwie najmniejsze jednostki będą wozić po 36 kontenerów i także będą przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich.

Nowe zaopatrzeniowce arktyczne zaprojektowano w należącym do Remontowa Holding biurze konstrukcyjnym Remontowa Marine Design.