< Powrót do Media

28 marca 2023

Drugi polski Ro-Pax w budowie!

W Gdańskiej Stoczni Remontowej 27 marca 2023 r. rozpoczęło się cięcie blach pod budowę drugiego, zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy, promu Ro-Pax.

Budowa realizowana jest w ramach umowy podpisanej 26 listopada 2021 r. Zgodnie z nią Gdańska Stocznia Remontowa z grupy Remontowa Holding jest wykonawcą trzech takich jednostek dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwa promy będą pływać w barwach spółki Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzecia – z logiem Polferries.

- Wraz z rozpoczętym procesem produkcyjnym, rozpoczął się też nowy rozdział w historii krajowych stoczni remontowych. Kontrakt, który obecnie jest realizowany, przyniesie wiele korzyści zarówno Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i polskim armatorom – podkreślił biorący udział w uroczystości wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Jak dodał, inwestycja ta sprawia, że "cała polska branża promowa i stoczniowa zyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową, a w konsekwencji wzmacnia się również rola polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających".

Budowane promy będą dostosowane m.in. do coraz bardziej restrykcyjnych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym. Każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych statkach.